Friday, April 23, 2010

SPM, SIJIL, DIPLOMA, DEGREE, MASTER @ PhD

Wahh..dah lama rasa nya xmenaip.kaku sekejap.heee..

Jadi ape pendapat anda tentang entri di atas?? adakah anda tergolong daripada salah satu daripada nya?Okay,mari kita mulakan..
Mungkin ada sesetengah dari kita menganggap ianya sangat penting. Ya,itu pendapat masing masing dan kita tak boleh nak ignore atau membantah. Sebab nya,ITU PENDAPAT MASING MASING. Okay??

But for me, saya tak kesah sangat pon.Mungkin anda melihat saya ni begitu kolot tapi SAYA TAK KESAH.Pada pendapat saya:

KEJAYAAN ADALAH BERGANTUNG KEPADA USAHA ,PENGALAMAN DAN KELEBIHAN ANDA ,BUKAN DARIPADA KELULUSAN ANDA!

Shhh..jangan melenting okay.Tak percaya dengan statement saya??
Sebagai contoh,mari kita lihat..


Siti Nurhaliza adalah antara satu contoh dimana USAHA DALAH TANGGA KEJAYAAN.Hanya berbekalkan SPM dan USAHA, Siti sudah mampu berbangga dengan kejayaan yang dia perolehi.

Untuk pengetahuan anda semua, sudah 2 tahun saya berkawan dengan orang yang hanya mempunyai kelulusan SIJIL sahaja dan bekerja di sektor swasta.Nak tau tak berapa gaji dia sebulan?? mungkin sama dengan gaji yang akan saya perolehi jika saya mempunyai kelulusan IJAZAH dan bekerja di pejabat kerajaan.

Abah saya ada cerita yang kawan anak nya ( mempunyai kelulusan ijazah) kini hanya bekerja di KLINIK sahaja. Mengapa?? kerana dia perlu bersaing dengan mereka mereka yang TIDAK mempunyai kelulusan tetapi ADA kelebihan.

Jadi??
Jika anda ada KELULUSAN tetapi tiada USAHA DAN KELEBIHAN,anda juga mungkin akan menjadi seperti anak kawan abah saya.

Apalagi,cepat senaraikan kelebihan anda dan kepilkan bersama resume anda nanti..heeeeeee..jangan mara ha..

tq. :))


No comments:

Post a Comment

Thank you la der sebab baca !

Komen sket meh!