Monday, May 10, 2010

BERSEDERHANA

Perasan tak fenomena negara sekarang ni?perasan tak? Perasan tak dah banyak sangat student yang macam orang dah berkerjaya @ berkerja? Saya tanya ni,perasan tak? Diorang dah macam tak ingat yang diorang tu sebenarnya student. Duit belanja pun mak ayah yang bagi. Perasan tak ni?

Macam yang saya lihat sekarang,banyak sudah student yang ada barang canggih-canggih mengalahkan mak ayah diorang sendiri. Yang pakai hp blackberry lah, yang ada camera slr lah (melainkan diorang memang amik cos tu). Banyak sangat kan sekarang? Apa patut ke diorang jadi macam tu? Patut ke?

Mungkin diorang akan cakap, "ala,jeles la tu sebab aku ada tapi dia tak ada. Ala,mak bapak aku yang bagi,bukan susahkan orang yang bercakap tu!". Ha,betol kan? Mesti diorang akan cakap macam tu. Tapi,pernah tak u all fikir macam mane mak ayah u all cari duit? Macam mane susahnya mereka nak cari duit?

Jangan la asyik nak minta duit je. Cuba u all try cari duit sendiri. Mesti nanti u all akan cakap macam ni, "isk,patut ke tak aku beli hp ni?patut ke ek aku beli camera slr nikon tu? mahal tu..". Ha,see! Tau pun u all cakap mahal kan. Tapi masa nak mintak,pernah tak fikir pasal mahal? ;)

Saya bukan jeles atau apa. Tapi saya sentiasa berusaha cari duit sendiri untuk beli apa yang saya nak. Saya tak pernah pakai hp canggih. Kalo pernah pun, pinjam jer kat adik atau kakak saya. Dan diorang pun cari duit sendiri nak beli semua tu. Bukan hadiah sebab dapat no 1 dalam kelas atau dapat 3.00 pointer setiap semester. BUKAN TAW!

Contoh saya cari duit sendiri macam saya akan kerja part time kat padini. Atau tolong mak cik saya jual nasi lemak. SAYA TAK AKAN MINTAK DUIT DARI MKA AYAH SAYA UNTUK BELI BARANG MACAM ORANG LAIN. Sebab saya tau,mereka pun susah juga nak cari duit. Sebab saya dah merasa semua tu. RASA SUSAH NAK CARI DUIT!

Mungkin ada antara u all yang berasal dari keluarga berada atau ada-ada. Mungkin itu kelebihan yang ada kan. Tapi cuba fikir balik,samapi bila kita asyik nak minta je? Cuba bayangkan andai kata satu ari tu, Allah tarik mak ayah kita. Macam mane u all nak hidup kalo mereka tak ada? Macam mane? Pernah tak fikir?

Jadi,mulai hari ini cuba fikirkan. Jangan la nak bergantung harap kat mak ayah. Mereka pun makin tua. Tak boleh nak bagi kesenangan selalu kat kita kan. Cuba cari dan simpan sendiri duit. Then baru kita tahu semua tu.

Sya tulis ni bukan nak ditujukan kepada sesiapa tapi saya kesian dekat mak ayah u all. Sama macam saya yang sangat-sangat tak sampai hati nak mintak RM10 kat mak ayah. Betol,tak tipu! So,fikirkan ok.


No comments:

Post a Comment

Thank you la der sebab baca !

Komen sket meh!