Thursday, March 1, 2012

DIET ATKINS


Oh, hello !
=.=


Pernah dengar tak pasal diet nih? Kalau nak tau, diet ni antara yang femes jugak kat barat sebab ia melebihkan PROTEIN dan kurangkan CARBO. Kalau sapa orang kuat NASI, mungkin diet ni sangat extreme gila. Yela, cuba bayangkan kalau tak makan nasi. Boleh gila dibuatnya. Macam aku, boleh je kalau tak makan nasi tapi bila fikir balik pasal 'pecel lele padang jawa' boleh pitam 30saat jap.



Kalau nak buat diet ATKINS ni, kau kene cakap TIDAK pada:


NASI , MEE / segala jenis mee (laksa, spaget, kuey teow, etc) 
ROTI / roti puteh, beserat, roti canai, roti jala, etc
GULA / gula pasir, gula melaka, madu, etc
BUAH / semua jenis buah - coz kandungan gula dlm buah sgt tinggi
AIR MANIS / jus buah, air gas, coffee, etc
SNEK KUDAPAN / twisties, nachos, jeruk manis, biskut manis, etc
FROZEN FOOD / fries, bebola ikan, etc
MAKANAN BERTEPUNG / cake, biskut, kuih. etc
KEKACANG



 
Tapi kau kene LEBIH kan benda alah ni :


AYAM / goreng, panggang, steam, sup, etc
IKANsame like ayam
DAGING / lembu, kambing, rusa
UDANG / bakar, tomyam, goreng - elak SOTONG coz carbo sgt tinggi
SAYUR / esp sayur hijau - elak kentang, kurangkan lobak merah



Berat aku takde la sampai cecah 65kilo tapi just 59kg aje. Orang yang pernah tengok aku kurus mungkin akan cakap, aku dah gemok. Tapi kalau orang yang tak penah tengok aku kurus mungkin akan cakap, eh tak gemok la..okay je nih. Ha, macam tu la selalunya. Kalau masa dip dulu berat aku around 55-57kg aje. Sekarang???? takmo cakap takmo cakap takmo.


Orang lain dalam gambo nampak sedap tapi aku dalam gamba nampak tooooo fatttttttt. Tengok, boleh kau bayangkan betapa besarnya aku dalam gamba? Itu yang aku tak boleh nak terima. Jadi, jalan penyelesaiannya ialah AKU KENE AMALKAN DIET. Selalunya kalau aku diet, tahan seminggu dua je. Lepas tu, diet tu ibarat angin sepoi-sepoi bahasa je berlalu pergi. 


Orang cakap, kalau nak diet kau kene ada disiplin yang SANGAT KUAT. Disebabkan aku ni tak berdisiplin, so aku dah decide nak kurangkan makan nasi dulu. Lagipun sekarang time aku makan nasi adalah sebelum pukul 8. Insyaallah mungkin boleh kalau aku kurangkan slow-slow dulu.


Mungkin aku boleh cuba buat macam ni :



BREAKFAST
Sebiji telur (boiled, goreng, scrambled) - 0.6 to 1gram carbo
2 keping roti Gardenia Breaktru Wholemeal - 14.1gram carbo per 2 slices

LUNCH
(yang ni boleh makan kat cafe unisel je)
Ikan / Ayam panggang, goreng, steam - 0gram carbo
Sayur bayam / sawi / kangkung - 0.2 to 1gram karbohidrat

DINNER 
Ayam goreng pecel lele tanpa nasi.




Okay tak okay tak?
Rasa-rasa aku boleh buat tak diet yang macam gini?
Target aku nak turunkan dalam 2-3kilo. Kalau berjaya, aku nak terbitkan buku diet sendiri. muahahahahah.



1 comment:

  1. seronok beratkins.. diet lebih mudah dengan suplemen tambahan, so xdela menggelber bl dh kurus.. cek it out http://promosihebat.com

    ReplyDelete

Thank you la der sebab baca !

Komen sket meh!