Thursday, January 6, 2011

DAH MACAM 'AH LONG' DAH

Ah Long. Bukan Along yang anak sulung. Yang tu bukan boleh buat apa pun. Ah Long sangat bahaya. Boleh bunuh orang. Boleh rogol orang. Boleh kidnap orang. Boleh buat macam macam la senang cerita. 

Tapi yang saya nak bagitau ni bukan pasal Ah Long tuuuu. Ni lebih kurang Ah Long juga. Pihak yang memberi pinjaman wang kat orang. Pihak yang saya nak cakap ni ialah pihak PTPTN. Kan dia pun bagi pinjaman wang kat student. Tapi PTPTN ni lain sikit. Dia baik sikit banyak daripada Ah Long tu. Tak pukul orang. Tak bunuh orang. Dan yang penting dia tak rogol orang. Baiknya diaaaa.

Saya salah seorang daripada orang yang pinjam duit dari PTPTN. *aku tau,korang pun sama juga kan?* Dulu dapat offer belajar dekat UiTM, saya tolak. Yela,dia offer seni persembahan. *apa jadah nak belaja benda alah tu.ingat aku nak jadi pelakon?huh* Sudahnya, saya buat keputusan belaja dekat UNISEL. Amik kos yang saya minat. Tapi malangnya, yurannya sangat mahal. *aku orang susah.mana nak mampu. alik-alik,pinjam PT*  T__T

Jadi saya dapat buat full loan. *kan aku orang susah* Saya dapat loan RM24k! Banyak tu. Rasa nak juling sambil guling-guling bila biji mata tengok duit RM4k masuk dalam akaun tiap-tiap sem. *aku mana penah dapat duit banayk tu* Seronoknya hanya Tuhan yang tau. Tapi apa kan daya, semua tu untuk bayar yuran. *nangis lagi sekali. T__T *


Bila dah habis belajar dan masih lagi tergaru-garu kepala nak cari kerja, surat dari PTPTN dah sampai. *terlopong mulut aku tengok. sampai hati kau PT* Untuk kos pentadbiran saja dah kene RM6k! *susah sangat ke kau nak buat kerja PT? sampai RM6k kau rembat.* Tapi tak pe la. Dah dia suruh bayo kan. Itu menjadikan hutang saya dengan Ah Long baik ni menjadi RM30k. *oh emak. maafkan kakak*

Tahun 2025 baru habis bayo. Sampai saya dah anak 6 agaknya baru habis. Tapi saya terfikir juga. Kalau saya yang buat Dip je dah kene sampai RM30k,macam mana pulak kalau yang sambung degree tu? Mau nak dekat RM100k gamaknya. Mak ai!!!! Boleh beli rumah kos rendah tu weh! 


Disebabkan hal rumit lagi berbelit ni la buat saya terfikir beribu lemon kali nak sambung ke tak. Patut ke tak patut? Tak patut ke patut? *boleh botak kepala aku macam ni* So,saya decide nak keje dulu. Then apply je study dekat IPTA. Kalau tak ada rezeki,keje dulu then nanti baru buat part time study. *larat ke kau huda?* Think positiveeeeee.


Bila kita fikir-fikir kan balik, PTPTN ni dah boleh dikira macam Ah Long la kan? Cuma dia tak bunuh orang tapi ugut kita tak boleh nak keluar dari Malaysia. *tak pe la. Aku cintakan Malaysia!* So,apa korang fikir sekarang?





 

No comments:

Post a Comment

Thank you la der sebab baca !

Komen sket meh!