Saturday, August 3, 2013

Sahabat atau kawan. Sedih, gembira dan senang.

Pernah tak kau rasa yang kau sebenarnya hidup sorang-sorang? Hidup dalam gembira dan sedih yang mana kau tak dapat nak kongsikan dengan orang lain? Maksud aku, perasaan yang kau rasa dan tak dapat dikongsikan dengan orang yang dipanggil kawan. Pernah tak?

Ini bukan cerita kisah gembira atau sedih yang kau kongsikan dengan bf atau tunang atau suami. Itu cerita lain. Sometimes kau akan rasa nak kongsi sesuatu perasaan dengan orang yang dipanggil kawan. Tapi kau sendiri keliru samada itu kawan yang betul-betul boleh kau kongsikan cerita sedih,gembira atau tidak. Itu sebenarnya apa yang aku rasa sekarang.

Bila masalah datang, takde kawan nak luahkan. Bila gembira tiba, pun masih takde kawan untuk ucapkan perasaan. Sudahnya, cerita la kat bf bagai semua benda yang jadi. Kadang-kadang aku rasa macam asyik menyusahkan dia bila aku dok pot pet pot pet cerita itu ini. Yes,aku faham bila "bagus la ada bf. itu gunanya dia bila kau ada apa-apa masalah". Tapi tak sama dengan situasi yang mana kau ceritakan masalah kau dengan kawan. Lain weh.

Ada masa aku terfikir. Mereka ini hanya datang waktu aku gembira dan senang je ke? Datang bila aku senyum sampai telinga, gelak macam langsuir. Tapi kat mana pula mereka bila aku tengah meruntun hiba. Tengah serabut fikir masalah.

Baru hari ini aku sedar yang aku tiada sahabat. Sahabat dan kawan itu berbeda. Sahabat yang mana ada bila kita sedih, gembira dan senang. Kawan pula ada bila kita gembira dan senang tapi menghilang bila kita sedih. Itu perbedaannya.

Semoga masa akan datang aku akan jumpa sahabat kedua selain dari bf, tunang atau suami. Sahabat yang sentiasa akan menyokong aku dari belakang selain dari bf, tunang atau suami. Aku nak buktikan pada kawan aku yang aku boleh berjaya tanpa sokongan mereka. Bila tiba masa aku gembira dan senang, aku nak lontarkan semua kegembiraan aku dihadapan mereka tanpa berkata sepatah perkataan pun. Itu janji aku.

No comments:

Post a Comment

Thank you la der sebab baca !

Komen sket meh!